söndag 28 februari 2010

Ett litet paket fyllt med så mycket mer än gummibas















Ett av de affärsutvecklingsuppdrag jag kommer att minnas bäst är bubbelgummet BUGG. Det är därför vi är här i Åre om det var någon som tycker att jag beter mig som en förutsägbar stockholmare. Vi är här för att stärka varumärket och indirekt öka försäljningen av detta glossiga paket gjort av gummibas inklädd i naturliga färgämnen och aspartam. BUGG har gjort comeback efter att spårlöst varit försvunnet från godisdiskarna sedan 2002. Inför lanseringen har det tuggats i fokusgrupper, produktdesign har förfinats, distributionskanaler har tagits fram och hundratals samtal gjorts med sluga och mindre sluga spelare i jakten på de ökade försäljningsvolymerna. Det vi sett är att vissa nostalgiker från 50, 60, 70-talet hoppar högt när de ser varumärket medan resten bortskämt rycker på axlarna då ännu en nyhet träder fram. Who cares. Förutom en norsk facebookgrupp på 60.000 medlemmar som startades för att man saknade Malacos BUGG. När nu produkten kom tillbaka fast via en annan leverantör blev det ramaskri. Den smakar ju inte som förr och varför har ni gjort det sockerfritt? Personer lägger upp klagomål i de sociala medierna och hotar med bojkott. Till följd träder en nervös schweizisk marknadschef fram, han har inte en aning om hur man betér sig i de sociala medierna. Ett rabalder som bidrog till att PR-byråer kopplades in i krishantering som det så fint kallar det. Konsumenten har makt idag då företag i tid måste lyssna och strategiskt bemöta människan om de trofast ska köpa den specifika varan som produceras. Det är en positiv utveckling men även en skrämmande sådan då många missbrukar den, och alltför stora portioner pengar läggs på saker som på sikt bara är luft. Lägg dem på skolomsorgen istället och var glad för vad du får istället för vad du inte får! För risken är stor att du kan bli utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar